vrijdag 5 januari 2024

Wat kostte onze reis door Noord Japan?

We zijn inmiddels alweer een aantal weken terug van onze reis door een noordelijk deel van Japan. Ongetwijfeld zullen er bloglezers zich afvragen hoeveel geld onze reis heeft gekost. We zijn begonnen met een retourvlucht met Singapore Airlines waarbij we extra beenruimte hebben geboekt voor de totale prijs van Euro 1.240,00 voor twee personen.

Het vervoer deden we met trein en bus. Hiervoor hadden wij de Japan Rail Pass die ons 788 euro heeft gekost. Voor de metro in Tokyo hebben we 2x een driedaagse pas aangeschaft voor 40 euro.

We hebben 21 nachten in goede 3/4 sterrenhotels geslapen. Waarvan 2 nachten in een 5 sterrenhotel en vier nachten in een Ryokan die gemiddeld duurder zijn dan een hotelkamer. De laatste 4 nachten hebben we een vrij luxe appartement geboekt. Het gemiddelde lag op ongeveer 105 euro per nacht.

Voor 72 euro hadden wij een mobiele wifi in de broekzak. Dus de gehele dag onbeperkt op het internet.

De hotelprijzen waren vrij laag voor Japanse begrippen omdat we al in maart hebben geboekt. Dus vroegboeken geeft een financieel voordeel.

We hebben vaak uitgebreid gegeten zoals sushi en andere japanse maaltijden maar ook prima magnetronmaaltijden want dit is goedkoper dan in een restaurant. Daarnaast waren er ook aktiviteiten met entreegelden zoals Teamlab en Shibuya Sky,

Totaal 5,700,00 euro voor de gehele complete reis inclusief reisverzekering.

zaterdag 23 december 2023

donderdag 14 december 2023

Sushi en Godzilla

Dag 23

Het is kouder dan gisteren dus trekken we de winterjas weer aan. Het is droog, de zon schijnt en de hemel is blauw. Na ons eigen gemaakte ontbijtbuffet Tokyostyle begint de dag om 11.00 uur met een bezoek aan de Tokyo Metropolitan Government Buildings. We wandelen naar deze twee enorme kantoortorens in een gebied met veel wolkenkrabbers. Op de 45ste verdieping is het uitzicht over de stad prachtig. Dit is gratis te bezoeken. Hier staat een gele piano, een vleugel die door iedereen die piano kan spelen bespeelt mag worden. We luisteren naar een vrouw die ons klinkt als een virtuoos. We komen aanlopen en het was rustig zonder wachtenden maar toen we weggingen wel een enorme rij mensen om naar boven te gaan. Het uitzicht is helder en zelfs de Mount Fuji met zijn besneeuwde top is zichtbaar. Als we weer beneden zijn lopen we verder door door deze betonwijk naar Shinjuku. Het is lunchtijd en we gaan op zoek naar een Susuhibar die de naam Nigirite draagt. Dit hele kleine sushibarretje ligt midden in de drukke wijk Shinjuku. We hebben het gevonden en er is nog een plaatsje voor ons vrij. We eten heerlijke verse sushi die we wegspoelen met een biertje. We hebben echt lekker gegeten. We lopen dwars door Shinjuku via het Shinjuku Chuo Park weer terug naar het appartement. We nemen een uurtje rust want om 16.00 uur gaan we weer want Godzilla wacht nog op ons. Hij zit ergens hoog op een dak in Shinjuku. Gevonden en gefotografeerd. Het is half vijf en de duisternis treedt in en dat betekent veel prachtige neonverlichting op winkels en de hoge torens. Vlakbij Godzilla liggen de smalle straatjes van Omoide Yokocho. Deze smalle straatjes met zijn vele kleine eettentjes wordt ook wel “Piss Alley” genoemd. Het is inmiddels donker en wij hebben het gehad voor deze dag en we wringen ons door de mensenmassa en gaan huiswaarts. Dit was onze laatste dag in Tokyo, een geweldige stad waar iedereen haast heeft althans zo komt het bij ons over. Morgen is het onze laatste dag in Japan. Om 18.40 staat er een vliegtuig van Singpore Airlines klaar op Narita Airport om ons via Singapore weer terug te brengen naar Bali. En dan is onze fascinerende reis door Japan (Noord Honsu) ten einde.

De Metropolitan Government Buildings
Op de 45ste verdieping
Een prachtig uitzicht over de stad

In de verte Mount Fuji
 Veel beton
Weergaloos pianospel op de gele vleugel.

Eten met een krulspeld in je haar….

Waanzinnig lekkere sushi

Godzilla

Omoide  Hokocho - Piss Alley

woensdag 13 december 2023

Shinjuku

Dag 22

Tokyo-Shinjuko

De dag begint met ongekend uitslapen tot half 9. We eten ons ontbijtje en lopen in 10 minuten naar het metrostation. Het weer is voorjaarsachtig dus we besluiten de winterjas in de kast te laten hangen. We nemen de metro naar station Shinjuku. Hier is de 3D Cat te bewonderen. We komen uit de ondergrondse en we lopen een paar honderd meter en daar is de Cat. Hoog geprojecteerd. Zo knap dat ze dit kunnen maken. Na wat filmpjes en foto’s vinden we de weg naar Excelsior Kafe en men kan het raden….koffie met een stuk appelgebak. Dan is het tijd om naar Gyoen National Garden te lopen. Het is onverwachts maar de herfskleuren zijn er nog steeds in Tokyo. Drie weken geleden toen we Tokyo verlieten dachten we dat bij terugkomst de herfst voorbij zou zijn maar dat is dus niet zo. We nemen flink de tijd om hier rond te wandelen in het zonnetje met 14 graden en te genieten van dit prachtige park waar we ook al waren tijdens de Sakura in 2020. Toen was het de kersenbloesem en nu de herfstkleuren. Na een paar uur verlaten we het park en gaan op zoek naar een sushirestaurant. Gevonden. Het is inmiddels half 3 maar we mogen er niet meer in omdat de lunchtijd ten einde is. Dan maar naar de overkant voor een andere hap die heerlijk smaakt. Morgen dan maar sushi. We besluiten dat het genoeg is geweest voor vandaag en gaan met de ondergrondse weer terug naar het appartement.

De 3D Cat

Het prachtige Gyoen Park

dinsdag 12 december 2023

Shibuya

Dag 21

Wat een heerlijke ochtend. We hebben lekker uitgeslapen want vóór 11 uur is er niks te beleven in Tokyo behalve wandelen in een park.. Na ons supermarktontbijtje de schoenen aan, de jas aan en op pad. We stappen de deur uit en we merken dat het miezert dus klappen we de paraplu uit. We lopen 10 minuten om bij het metrostation Nishi-Shinjuku-Gochome. We stappen op de rode Oedo lijn en stappen drie haltes verder weer uit om over te stappen op groene JR Yamanote lijn.

We stappen uit op Harajuku Station om naar de winkel van Nike te gaan met de hoop dat ze mijn maat 47 hebben. De winkel is nog dicht en er begint zich al een rij te vormen en dat om 11.00 uur in de ochtend. Niet te geloven! De eerste twee dames stormen naar binnen en wij als tweede in de rij er achteraan. En ja hoor ze hebben een mooi modelletje maatje 46.5 en die past perfect. Inpakken, betalen en wegwezen. Via de altijd gezellige Takeshita Street lopen we verder richting Shibuya want daar ligt de grootste voetgangersoversteekplaats ter wereld, de Shibuya Crossing. Als we zo door Tokyo wandelen zien we dat de herfst hier nog steeds gaande is met de prachtig gekleurde bomen. De regen is opgehouden. De hemel wordt blauw en de zon schijnt. Het voelt als lente in december met een temperatuur van 14 graden. Wat een heerlijk weer. Het is al erg druk ook straat. Wij steken over naar het beeld van de beroemde hond Hachiko. Ook hier staan de mensen in de rij om met Hachiko op de foto te kunnen. Wij hebben dat drie jaar geleden al gedaan toen Hachiko ook een mondkapje op had, zoals wij. Daarna lopen we vlakbij naar het Indiase Restaurant Milan Nataraj. Hier hoeven we niet in de rij. We nemen een lunchbuffet met allerlei lekkere gerechten. Heerlijk en het is lekker rustig. Na de lunch lopen we naar het gebouw Shibuya Sky. We hebben kaartjes (QR code) al een paar weken geleden on-line gekocht voor het tijdslot 15.40 uur. Dan mogen we naar de 45ste verdieping om op het heliplatform de zonsondergang te beleven en om te zien hoe in Tokyo de avond valt. Het is een prachtige belevenis om deze wereldstad van bovenaf te kunnen bewonderen. Als de avond is gevallen en Tokyo een lichtstad is geworden gaan we weer naar beneden met de supersnelle lift en we wandelen naar de “Blue Cave” die we van bovenaf al hebben kunnen zien liggen. Dit is een wandelpromenade in het Yoyogi Park. In de bomen zijn heel veel kleine blauwe lampjes gezet. Werkelijk fantastisch. Aan het einde van de promenade is de kerstmarkt maar die slaan we over want we zijn moe van alle indrukken vandaag en lopen 2,6 km naar ons appartement. Het was een prachtige dag.

Nog steeds prachtig herfstgeel in Tokyo

Shibuya Crossing

Bij de Blue Cave

De Shibuya Crossing van bovenaf gezien
De zonsondergang boven Tokyo

Wachten op de ondergaande zon