donderdag 30 november 2023

De Geibikei Gorge

Dag 9

Gisteren zijn we gearriveerd in de “Ryokan Kaziya Bekkan Ramatkor Yamaneko Yado” in Geibikei. De kamer in een Ryokan is typisch Japans en dat betekent laag zitten en slapen op futonbedden. Als je dit niet gewend bent zoals wij dan is het behoorlijk hard. We hebben het geluk dat er in de kast nog een aantal van die bedden liggen dus hebben we ze opgestapeld. Ieder een stapeltje van vijf met twee dekbedden over ons heen tegen de kou. We hebben geslapen als pareltjes. Het is tegen zevenen, we liggen nog lekker warm maar we moeten eruit voor het ontbijt. We kijken naar buiten en de Japanse wereld is wit. Ook het ontbijt is helemaal Japans met rijst, soep met groenten van de streek, een kleine makreel, een worstje, kleine stukjes gekookt varkensvlees, rauwkostsalade en uiteraard een rauw ei in een bakkie om te dopen. Groene thee, koffie en een zelfgemaakte appelsap. Het is werkelijk heerlijk. De prijs is 2.000 Yen pp. Het ontbijt dient gegeten te worden in Japanse stijl dus in een Yukata. Na het voortreffelijke ontbijt is het omkleden en op pad naar de Geibikei Gorge. Een prachtige kloof die we per boot gaan zien. Na het kopen van de tickets, 1.800 Yen pp, nog ff naar binnen bij de kachel want het is koud. 3 graden celcius boven nul. De boot vertrekt om 10 uur. Het is de eerste boot en nog niet druk. De bootsman steekt zijn paal in het ondiepe water om de boot in gang te zetten. Langzaam zakken we af over de rivier. We zitten op een kussentje op de bodem van de boot en het is gezellig aan boord. De gids vertelt zijn verhaal waar we niks van begrijpen. Zijn engels is nul. Maar we genieten van het steile landschap links en rechts van de diep uitgesleten rivier. Na een half uur leggen we aan en gaan te voet verder. Hier kunnen we als we willen geluksballen gooien in een grot aan de overkant van de rivier. Dit doen we niet want het is te ver, kansloos! We wandelen een kwartiertje en kijken omhoog tegen een steile rotswand gedecoreerd door fraaie herfstkleuren maar we kunnen zien dat de herfst hier zijn mooiste tijd heeft gehad. Vanaf nu zullen we op onze reis meer sneeuw zien dan herfstkleuren. We lopen terug naar de boot en varen terug naar het beginpunt. Eigenlijk dachten we dat de tocht langer zou duren maar desalniettemin is het prachtig. Na een dik uur zijn we weer terug en gaan van boord en lopen naar een papierwinkeltje waar in de achtergelegen werkplaats het mooie speciale Japanse Washi papier wordt gemaakt. Van dit papier worden allerlei leuke dingen zoals maskers, waaiers e.d. gemaakt die uiteraard in de winkel worden verkocht. We gaan verder en maken een wandeling met onze muts op en wanten aan, door het dorp en vinden een restaurant. Het is inmiddels 12 uur geweest en we lusten wel een hapje. We eten de daghap, gebakken witte vis met salade, soep (altijd soep erbij in Japan), een flinke bak witte rijst en koffie. Het smaakt ons goed. Via de supermarkt lopen we terug naar de Ryokan. We kopen een magnetronmaaltijd voor vanavond en twee flessen rode wijn. Éen voor vandaag en één voor morgen in het volgende hotel in Miyako. We zijn terug in de Ryokan en nemen onze siesta. Morgen vertrekken we weer met de trein en bus naar Jodogahama bij het aan de kust gelegen Miyako. Totale reistijd 6 uur.

Vanmorgen vroeg een witte wereld

Een heerlijk Japans ontbijt

Tickets voor de boot kopen

De bootjes liggen klaar

De tickets

We hebben er zin in

Eendjes voeren

Gezellig met drie vrouwen uit Bangkok

Ook hier een kleurenpalet

Geluksballen

De steile rotswand

Ook weer prachtig

het mooie japanse papier

alles van papier in het winkeltje