zaterdag 25 november 2023

De tempels van Nikko

Dag 4

De eerste sneeuw ligt op de toppen van de bergen rondom Nikko. We slapen en eten in een erg goed hotel. Na het voortreffelijke ontbijt hebben we weer de schoenen ondergeveterd en gaan op pad naar het busstattion, halte 2A. We zijn er om kwart over acht en de bus vertrekt pas over een half uur dus we besluiten te gaan wandelen naar de rode brug (1.5 km). Wandelend zien we ook meer dan in de bus. Hier gaan we de trappen omhoog tussen grillige bomen getooid met prachtige herfstkleuren. We nemen de tempelroute. Eerst komen we bij de Rinnoji Tempel en dan volgen we het pad naar Toshogu Shrine met de vijf lagen Pagode. We gaan de tempel niet in omdat er een hele lange rij staat om een ticket te kopen maar we kunnen de Pagode wel bewonderen zonder ticket. Dan nemen we het pad naar beneden en gaan naar de overkant van de rivier want daar ergens ligt de Kanmanga-fuchi Abyss. Dit is een uitgesleten kloof van 7000 jaar oud bewaakt door vele beelden met op hun hoofd een gehaakte muts. Via een brug met roestige leuningen steken we de rivier over en vinden de Abyss. Het is heerlijk rustig hier, bijna geen bezoekers omdat het buiten de toeristische route ligt. Nadat we het hier hebben gezien lopen we terug naar de rode Shinkyo brug. Hier vlakbij vinden we een mooi plekkie voor een bak koffie met een klein taartje. De middag hebben we gereserveerd voor de Onsen. Een uurtje in het warme waterbad en dan lekker rusten tot het avondeten. Hiervoor zijn we al om vier uur naar een restaurant gelopen omdat we anders in de rij moeten en daar hebben we ff geen zin. Mazzel….we kunnen direct gaan zitten maar het zit al vol. De volgende hongerige magen moeten al in de rij. De avond valt en wij gaan lekker vroeg slapen. Morgen met de trein in twee etappes naar het volgende avontuur in Sendai.

De eerste sneeuw is gevallen

Een lekkernij van Nikko

Kanmangafuchi Abyss

Veel prachtige herfstkleuren

De Rinno-ji Tempel

De tempelroute

De Toshogu Shrine met de Pagode
Het buitenbad van de Onsen

Één van de twee binnenbaden van de Onsen