maandag 27 november 2023

Matsuchima

Dag 6

Het Sendai Kokusai Hotel is een groot hotel met 12 verdiepingen. Onze kamer ligt op de tiende. Ook hier hebben we prima geslapen op goede bedden. Zes uur eruit en om zeven uur het ontbijt. Een groot buffet met voortreffelijk eten. Na dit lekkere eten lopen we naar het Sendai Station voor de JR lokale trein naar station Hon-Shiogama. De trein vertrekt om 08.22 en het is erg druk vanwege de spits. We proberen zoveel mogelijk buiten de spits te reizen maar soms kunnen we niet anders als we ergens vroeg naar toe willen. We stappen uit op het kleine stationnetje van Shiogama en lopen 10 minuten naar de Marine Gate. Dit is de pier waar de boot naar Matsushima vertrekt. Dit gebied is bekend van zijn mooie kleine rotseilandjes. We varen hier tussendoor naar de pier van Matsushima. De vaart duurt 50 minuten. We zitten met z’n vieren op de boot en dan komen we een grote boot tegen die komt vanuit Matsushima…..afgeladen met Japanse toeristen. We stappen van het bootje en lopen via drie kleine rode bruggetjes naar de Godaido Tempel. En dan door via een brug van 250 meter naar Fukuurajima Eiland met een schitterende botanische tuin beschermd met veel naaldbomen. De bomen met gele en rode herfstkleuren staan er prachtig bij. We zitten op een bankje in het Paviljoen en genieten van het uitzicht tussen de gekleurde bomen door naar drie rotseilandjes. We hebben trek in een lekker hap. We gaan drie trappen omhoog en komen in een restaurantje. Jacqueline eet een stoofpot bief en ik ga aan de zeeaal op een bedje van rijst. Buitengewoon lekker. Na deze fijne lunch lopen we naar de Zuiganji Tempel. Na het kopen van de tickets gaan we naar binnen in deze prachtige houten tempel. Schoenen uit en in het rek plaatsen. We gaan verder op onze sokken maar de houten vloer is steenkoud. Om ons heen zien we mensen met blauwe sloffen aan. Hebben ze die zelf meegebracht? Neen blijkt later. De blauwe sloffen staan klaar voor iedereen die zijn schoen uit moet doen. Wij hebben ze over het hoofd gezien dus steenkoude voeten. De tempel laten we achter ons en lopen naar het treinstation Mutsushimakaigan. We stappen op en sporen in 30 minuten terug naar station Sendai althans dat dachten wij. Onderweg bij een stationnetje stapte een oude brouw uit en die viel en kwam niet meer overeind. De trein bleef staan omdat de treinbestuurder hulp moest verlenen. Hij naam de vrouw op zijn rug en bracht ze naar een veilige plek. De trein gaat verder met een zeldzame vertraging. De trein raakt op de verdere stations bomvol. Sendai Station. We zijn er en stappen uit. We lopen vanuit de stationshal door een shoppingmall in het gebouw AER door naar de lift die ons naar de 31ste verdieping brengt. Daar is een graties observatieplatform ook wel “the birdseye of Sendai” genoemd om de grote stad Sendai van bovenaf te bewonderen en dat ook nog met de zonsondergang. We gaan terug naar het hotel maar niet eerder alvorens we onze magen gevuld hebben in een sushi-lopende band-restaurant. De avond is gevallen en wij drinken een rode wijn. Tot morgen als we met bus 18 of 19 naar de Daikannon gaan.

Het ontbijtbuffet van Hotel Kokusai
Tickets kopen voor de boot naar Matsushima
Onderweg op zee

Uit de wind en in de zon
Één van de drie rode bruggetjes
De Godaido Tempel

Weer prachtige herfstkleuren
De Zuiganji Tempel

Zeeaal op een bedje van rijst
Sendai vanaf het observatiepunt van het AER gebouw
Sendai komt in de kerstsfeer