dinsdag 28 november 2023

Sendai

Dag 7

Na het lekkere ontbijt lopen we naar het busstation bij het JR Treinstation Sendai. Het is even zoeken naar de Bus-Info. Na dit gevonden te hebben en we meer weten lopen we naar bushalte 19. Hier start bus 910 naar het grote witte beeld de Dai Kannon. Het is 55 minuten rijden voor 400 Yen pp. Na vele haltes zijn we er en zien de gigantische witte Boeddha al staan. Het staat op de zesde plaats  van de hoogste beelden ter wereld. Het is tien voor half 10 maar we kunnen pas naar binnen om 10 uur. Het zonnetje schijnt tussen de dikke grijze wolken. Er is regen voorspeld maar het blijft gelukkig droog. De entree van de Dai Kannon is 500 Yen pp. We gan met de lift naar de 12e verdieping in de kop van het beeld. Het uitzicht is mooi. Naar beneden moeten we lopen langs 108 verschillende ivoren Boeddhas. Op elke verdieping staan er 12 in een houten achthoekige vitrine. Het beeld is 281 meter hoog en 68 meter breed. Het is 11.00 uur en we hebben het gezien. Het is nog steeds droog en het ziet er naar uit dat het pluutje voorlopig in de tas kan blijven. Zeven minuten over elf komt de groene bus no. 910. We gaan terug naar het station. Tijd voor koffie. Vanmiddag nemen de Loople Bus, de hop-on, hop-of bus van Sendai, die langs een aatal highlights gaat en waar we als we willen uit kunnen stappen. De dame achter het loket van de bus heeft vanmorgen bij haar ontbijt een bordje bijdehandjes gegeten. Ze verkoopt ons eerst de tickets en dan geeft ze er een plattegrond bij van de stops en zegt erbij dat er vier (rood gekruist op de map) gesloten zijn. Onze eerste stop is het Zuihoden Mausoleum. We bereiken deze prachtige plek na het overwinnen van een steile weg met akelig veel trappen. Maar het is de moeite waard mede door de prachtige herfstkleuren en het rijk gedocoreerde mausoleum. We stappen weer op bus. De volgende en voor ons laatste stop is de Osaki Hachimangu Shrine. Weer veel treden omhoog. De Shrine is mooi maar is enigszins in onderhoud en dat maakt ‘m voor ons niet fraaier. Maar desalniettemin een prachtige plek om te bezoeken. We lopen weer terug naar de halte van Loopl Bus. Het begint te waaien en het is koud en we zetten omze muts erbij op. De regen komt eraan. Daar is ie de bus…mooi op tijd om naar het eindpunt, station Sendai, te rijden. De avond begint hier al vroeg te vallen en wij lopen richting het hotel maar we maken eerst nog een eet- en bierstop in een gezellige kroeg annex eterij. Bewust niet ver van het hotel. We bestellen diverse gerechten zoals kip op een stok met een heerlijke saus en krabkroketten. We spoelen het weg met een flink koud biertje. Het is weer mooi geweest voor vandaag, afrekenen, jas aan, muts op en naar het hotel. Het waait en het regent…brrrr, met de pluutjes uitgeklapt naar onze warme kamer. Morgen verlaten we Sendai en nemen we de Shinkansen (hogesnelheidstrein) naar Ichinoseki met een overstap op de JR trein naar Geibikei. Daar gaan we overnachten in een Ryokan.

De Dai Kannon

Zo enorm groot is de Dai Kannon

12 verdiepingen met 108 boeddhas
De Loopl bus van Sendai
De trap naar het Zuihoden mausoleum
Het Mausoleum

Wij staan op wacht
Bij deze lieve mensen hebben we thee gedronken met een huisgemaakte koek
De straat naar de Osaki Hachimangu Shrine

De tempel bij de Shrine
Koud hé

Het Mausoleum
5 van de 12 krijgers in de Dai Kannon
Veel kleur
Op de trap naar het Mausoleum

2 van de 108 ivoren boeddhas in de Dai Kannon
Ook hier bij het Mausoleum weer prachtige herfstkleuren