donderdag 7 december 2023

De Resort Shirakami

Dag 16

De Japanse weerman geeft een natte voorspelling voor vandaag. De dag begint droog met een flets zonnetje maar dat wordt al gauw regen. Onze trein de Resort Shirakami vertrekt om 08.09 vanaf perron 3 van het Aomori Station. Na het ontbijt wandelen we op ons gemakkie naar het station. We zijn er ruim op tijd. Deze speciale trein rijdt vanaf Aomori naar de kustlijn van West Honsu, het grootste eiland van Japan. En inderdaad de weerman heeft gelijk. Het regent en de hemel is zo grijs als een olifant. Die oude chinees zit ook in de trein en die zei ons dat de zon niet altijd schijnt omdat we ook water nodig hebben om te leven. En weer heeft hij gelijk. De rit is prachtig langs de kustlijn alleen jammer dat het grijs is en dat is niet echt geweldig voor mooie foto’s. De golven beuken op de kust en wij sporen verder met de regen tegen de ramen. Inmiddels zijn er ook twee muziekmakers ingestapt die een Shamisen lifeperformance geven. De Shamisen is een Japans stringinstrument. We stoppen bij 24 stations en één keer blijft de trein 10 minuten staan zodat men eruit kan. Wij doen dat niet met die gure regen. Wij blijven in de droge en warme trein.

Helaas is er geen koffieservice aan boord en dat was wel de verwachting. Dus moeten we wachten voor de koffie tot in het station van Akita. Na vijf en een half uur treinen komen we aan op Akita Station. Het is guur, nat en koud dus tijd voor die warme kop koffie die we geserveerd krijgen na de “pasta van de week” in een klein restaurantje. Het smaakt goed. Het is inmiddels half drie en we lopen naar het Comfort Hotel, 200 meter van het station. We checken in en we mogen zowaar vóór 15.00 uur op de kamer. Deze receptionist begrijpt het! De kamer is klein met een klein tweepersoonsbed. Wederom nauwelijks ruimte voor de koffers. Het is een schone kamer met een prima badkamer inclusief een ontbijtbuffet. Alles wat we nodig hebben voor één nacht is aanwezig en fris en daar gaat het om. Het is ook de goedkoopste kamer op onze reis: 9.000 Yen = 57 euro en dat is voor Japanse begrippen erg goedkoop. In Akita is eigenlijk niks te beleven behalve het Shensu Park en het Dogstation. Akita staat bekend om zijn prachtige Akitahond. Ondanks dat het hondenweer is hebben we nog geen Akitahond gezien. Die zitten in het Dogstation en dat is vandaag gesloten. Ook gaan we niet naar het park want daar is het weer te slecht voor. Waarom zijn we dan naar Akita gegaan? Omdat de treinreis van Aomori naar Akita heel mooi is. Dus gaan we morgen weer verder naar Yamagata.

De route van Aomori naar Akita met de Resort Shirakami
Het fletse zonnetje bij vertrek

De Shirakami

foto van internet

Onderweg sporen langs de kust

De Akitahond

Bijna alles verkrijgbaar in de Vendingmachines