woensdag 6 december 2023

Sneeuwmonsters en verse vis.

Dag 15

De wekker gaat vroeg, heel vroeg. Hij begint om 06.00 uur te rammelen omdat we om 06.30 willen ontbijten. Het ontbijtbuffet is ook in dit hotel My Stays prima. Vandaag gaan we op zoek naar de sneeuwmonsters in het Towada Hachimantai National Park. Bus no. 11 vertrekt om 08.00 uur vanaf het station. Het is een JR bus dus kunnen we instappen met onze Japan Rail Pass en hoeven we geen kaartje te kopen. Ondanks dat we ruim op tijd bij de bushalte zijn moeten we toch “in line”. De busrit is ongeveer een uur naar de Hakkoda Ropaway. Hier vertrekt een grote gondel met een capaciteit van 101 passagies naar de Mount Hakkode op 2.460 meter. We zijn er om 09.00 uur en de gondel gaat om 09.20 uur. Het is gelukkig niet druk en hebben we ruim zicht op de bergen vanuit de gondel. Reizen is vaak het geluk hebben van op de juiste dag op de juiste plek zijn. Toen we instapten dachten we dat we de pech hadden omdat de vele sneeuw al gesmolten was of aan het smelten is met een temperatuur van 6 graden boven nul. Eenmaal boven op de Hakkoda is het 0 graden. We stappen boven uit de gondel en zien tot onze verrassing de prachtige sneeuwmonsters. En daar zijn we toch voor gekomen. Hier is de sneeuw keurig blijven liggen en bevroren op de grillige bomen en daarom noemen ze het sneeuwmonsters. Het is prachtig! Mooie witte monsters, windstil met een schijnende zon tegen een gemeleerde blauwe hemel. Iedereen mag gratis sneeuwlaarzen gebruiken omdat je nogal diep in de sneeuw kan zakken. Schoenen in het rek en laarzen aan.

De gondel naar beneden gaat twintig minuten later maar men kan ook langer boven blijven. Voor ons is twintig minuten genoeg. Weer beneden nemen we de bus terug om 10.43. Om 12 uur zijn we weer bij het station. Een klein stukje lopen en dan zijn we bij de Gyosai Center - Furukawa Fish market Nokkedon. Dit is een zeer bekende en gewilde plaats voor het eten van een Nokkedon. Dit is een bakje rijst met er bovenop stukjes verse vis. Je koopt voor 2.000 Yen een ticket met 10 vouchers. Met deze vouchers kan je bij diverse stalletjes een stukje verse vis kopen. Je begint met het inwisselen van één voucher voor een kom rijst en dan ga je op de markt verschillende stukjes vis naar keuze “kopen” met de vouchers. Één stukje voor één voucher of soms een groter stukje voor twee vouchers. En zo stel je zelf de Nokkedon samen. Het is allemaal supervers en overheerlijk. Tonijn, zalm, oesters, zeeaal, garnalen, witte vis en nog veel meer. Het smaakte ons fantastisch. Even nog een paar boodschapjes voor morgen doen en terug naar de kamer voor de siesta. Het was weer een prachtige dag. Morgen stappen we op de Resort Shirakami (Gono Line) naar Akita. We treinen dan van het noorden naar het westen van Honsu. Één van de mooiste spoortrajecten van Japan.

In lijn wachten op de bus