zondag 3 december 2023

Morioka

Dag 12

Vandaag verlaten we The Park Hotel Jododahama. Gisteravond hebben we genoten in onze Yukata van een geweldig dinerbuffet. We hebben gelogeerd in een tophotel. Na het fijne ontbijt vertrekt de shuttlebus om 08.30 uur naar het station in Miyako. Onze trein naar Marioka gaat om 09.19. Het is een prachtige treinrit van 2 1/2 uur langs de rivier door de besneeuwde bergen van Iwate. Het uitzicht op de snelstromende rivier en besneeuwde bomen wordt regelmatig onderbroken door een tunnel. Het station van Morioka komt in zicht, het is 11.45 en het sneeuwt. We zoeken het hotel op in Google Maps….1.1 km lopen. Met het pluutje omhoog om de sneeuwvlokken tegen te houden lopen we in de kou naar Hotel Daiwa Roynet. Gevonden en we gaan gauw naar binnen om op te warmen. De receptioniste kan onze reservering niet vinden en ik laat haar de boekingsbevestiging zien. “Oh” zegt, je moet bij het andere Daiwa Roynet zijn….dat is Daiwa Roynet Ekimae. Dus gaan we daarheen….weer terug naar het station want dit hotel ligt t.o. het station. Hebben we toch nog een niet geplande vette wandeling achter de  rug. Dit hotel ook gevonden. Deels ondergesneeuwd en onderkoelt met natte wanten en muts rollen we met onze koffertjes naar de receptie. Het is weer handen en voetenwerk…de vriendelijk man zijn Engels is nul. We schudden als een hond de nattigheid van ons af en leggen onze pluutjes te drogen op de vloer want er is geen paraplubak. Het is een keurig nieuw hotel. Het is 13.00 uur. De inchecktijd is strak 15.00 uur. Nou zou je misschien toch denken dat ze vanwege het weer enigszins flexibel zijn maar we kunnen niet eerder op de kamer. Ik vraag toch nog even aan die gozert van de receptie of het druk is met gasten maar dat is het niet want hij schudt met zijn hoofd. Dus onze kamer staat al op ons te wachten. Maar 3 uur is 3 uur en zo zijn de hotelregels. We laten onze spullen achter, pakken onze pluutjes op en gaan weer. De sneeuw is inmiddels regen geworden. Eerst lunchen in een foodcourt en dan naar de Ishiwarizakura. Dit is een 400 jaar oude kersenboom die uit een spleet van een granieten rots groeit. Sinds 100 jaar is het een monument van de stad Morioka. De met touwen en palen ondersteunde boom staat er troosteloos bij. Hij verkeert duidelijk in de winterslaap. Dat hebben we snel gezien. Het is inmiddels na drie uur dus we mogen op de kamer. Een ander achter de receptie…een vriendelijke dame die vijf woorden engels spreekt maar ze is zeer behulpzaam en uiterst vriendelijk. Morioka is duidelijk geen toeristische bestemming maar daarom zijn we wel hier. Onze kamer ligt op de zesde verdieping. De kamer met ruime bedden en badkamer zijn heel netjes en superschoon maar de kamer is wel vrij klein. Onze koffertjes kunnen we niet echt goed kwijt maar door het tafeltje en stoel te verplaatsen gaat het wel lukken. Eten doen we vanavond uit de magnetron die op de vierde verdieping staat. Onder het hotel zit 7Eleven, lekker dichtbij. Hopelijk is het morgen droog en kunnen we een mooie tempel en shrine gaan bezoeken. We blijven twee nachten alvorens we naar Aomori, de meest noordelijke stad van Honsu reizen.

Het diner in Yukata
Ff poseren bij de sashimiboot
Vers gemaakte sushi en sashimi
Wakker worden met dit uitzicht
Het zicht vanuit de trein
We zijn in Morioka
Koud en sneeuw

Lunchen
Ook bij oude kersenboom prachtige herfstkleuren
De vierhonderd jaar oude kersenboom