maandag 4 december 2023

De tempelwandeling in Morioka

Dag 13

Een oude chinees zei ooit dat na sneeuw en regen de volgende dag de zon gaat schijnen. En dat klopt helemaal. Hij heeft weer gelijk. Een prachtige blauwe hemel in Morioka. Het is wel koud maar dat mag de pret niet drukken. Na het ontbijtbuffet in de Brasserie op de tweede verdieping van ons hotel lopen we 2,3 km naar de boeddhistische Hoon-ji Tempel bekend om zijn 500 beelden van Rakan. We zijn de enige bezoekers en worden welkom geheten door een vriendelijke man die ons uitlegt hoe wij naar binnen mogen. Eerst schoenen uit en dan de heilige boeddha groeten. We lopen verder op de koude vloer en komen in het tempelgedeelte met de 500 beelden. Prachtig! We lopen nog wat buiten in de tuin en vervolgen onze wandeling naar de ook mooie Ryukoku-ji Tempel. Dan 1.9 km naar de Demon’s Hand Prints. Drie enorme grote stenen markeren de plaats waar Rasetsu de dorpelingen en reizigers de stuipen op het lijf jaagden. Zijn handafdruk staat in één van de stenen. Dit hebben we snel gezien en wandelen door rustige straatjes tot we een bord “kafe” zien. Daar zal de koffie bruin zijn dus stappen we naar binnen. Lekkere warme koffie. We lopen 2.3 km verder en komen bij de Hachimangu Shrine die gebouwd is in 1689 wat een Shinto Heiligdom is. Een prachtig complex waar we genieten van de omgeving. Dan lopen 1.5 km naar de plek waar vroeger het kasteel van Morioka heeft gestaan. Alleen de fundering staat nog. Omringd door een park waar de gekleurde herfstbladeren massaal op de grond zijn gevallen en een rood tapijt creëren. Prachtig! Vanaf deze plek zien we ook de hoogste berg van de prefectuur Iwate liggen, de “Strato Vulkano” Mount Iwate met een hoogte van 2038 meter. Dan is het nog 1.5 km naar het hotel maar eerst nog even lunchen. Gebakken kip met aardappelsalade, rijst en uiteraard een bakje Miso soep. Aangekomen in het hotel is het tijd voor de siesta en doen we vandaag niet veel meer. We hebben bijna 10 km gelopen. We kopen nog een sandwich en appelsap voor vanavond en dat is het. Morgen de trein naar Aomori.

De Mount Iwate
Het park bij het voormalige kasteel

De Hachimangu Shrine

De Demon’s Hand Print

De Hoon-ji Tempel

De 500 Rakan beelden
De begroeting in de Hoon-ji

De tempel getooid met de sneeuw van gisteren
Een mooie dag in Morioka lonkt
De toegangspoort van de Hoon-ji tempel